fredag 20 december 2013

Recept - Janssons frestelse

Smaken är som baken, så är det ju. När svärfar, som är dansk, testade Janssons Frestelse för första gången konstaterade han snabbt att "Det frister ikke mig". Hur det nu är möjligt. Jag tycker det är så gott! Faktiskt så gott att jag håller det som min stora favorit på julbordet. Hade valt Janssons framför skinkan till och med! Det är enkelt att göra också, och snabbt om man har en hushållsassistent.

Du behöver (ungefär):

10 medelstora potatisar 
1 stor gul lök
10 ansjovisfiléer
2½ dl grädde
2 msk ansjovisspad
2 msk ströbröd

225°C

Skala potatisen och strimla den. Det tar rätt lång tid om man gör det för hand, men bara några sekunder om man gör det i maskin.


Poff! Skala löken och skiva den. Låt den svettas i en stekpanna med en klick smör tills den börjar bli genomskinlig. Den ska inte få färg. Öppna burken med ansjovisfiléer och sen är det bara att varva. Lite potatis, lite lök, lite ansjovis. Till den här mängden kan du använda en vanlig ugnsform eller två sådana där små folieformar med papplock.


Lätt som en plätt. Avsluta med potatis. Sen häller du på grädde och ansjovisspar. Toppa med ströbröd


Dags för ugnen! Om du har en stor form så är ungefär 45 minuter lagom, om du har två små räcker en halvtimme. Sen är det klart!


Jag har gjort två små som ni ser. De ska nämligen svalna, sen åker de in i frysen och stannar där till julafton. Som ju inte alls är långt borta! Fyra dagar! Fyra dagar! Men nu är det viktigaste på julbordet gjort i alla fall, vad som än händer nu är Jansson säkrad. Puh!

Vad har ni för favorit på julbordet?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar