onsdag 24 juli 2013

Husmorstips - Ströbröd!

Jag vet inte hur det är hemma hos er, men hemma hos mig så blir det alltid brödbitar över. Mest skalkarna såklart, men det kan också vara hela bitar som hunnit bli torra och hårda. Släng inte! Jag brukar låta dem ligga i brödkorgen, helt utan påse, och torka ordentligt. Så här:



När det blivit en liten samling och allt torkat ordentligt tar jag fram mixern och sätter igång. Min lille tvååring tycker av någon anledning att detta är väldigt festligt så han brukar hjälpa till:


Man kan såklart satsa på att köra ljust bröd för sig och mörkt för sig, men jag kör allt i samma. Det ger lite rolig smak. Det samma gäller alla frön och eventuella nötter. Om bitarna är väldigt stora är det hopplöst att mixa i ett svep, använd istället pulsfunktionen tills det blir såpass små bitar att du kan köra rakt av. Jag använder hacka- eller vispafunktionen.


Det tar inte många sekunder. Klart! Visst är det härligt när sådant man tänkte kasta får nytt liv? Häll över i en lämplig burk....


...och stäng locket. Det är viktigt att locket sluter tätt så det inte kommer in fukt. Förvara i skafferiet, eller som jag, på fönsterbrädan! På min fönsterbräda ovanför diskhon har jag saker som jag tycker är fina och som gör mig glad. Jag byter då och då, men just nu finns det en kruka full med härlig basilika, en roskvist från trädgården och två fina burkar ströbröd. Ibland krävs det inte mycket för att livet ska kännas riktigt bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar