måndag 5 augusti 2013

Recept - Chokladcupcakes!

Och när jag säger choklad menar jag choklad! Extra chokladbitar och en kladdig chokladglasyr - det kan inte bli för mycket! Fråga bara min hjälpreda Jamaal, choklad är det bästa som finns! Näst efter Spriderman möjligtvis.

Det är sällan (aldrig) jag har tid att spendera en (fem) timmar med att dekorera mina muffins i bästa cupcakeanda. Men det betyder inte att jag inte vill ha lyxiga, fina cupcakes à la Martha Stewart!

De här syndigt goda sakerna gjorde jag och nämnda hjälpreda en helt vanlig tisdagskväll.

Muffins
4 msk kakao
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjäl
2 tsk bakpulver
en nypa salt
1 tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
100 g smör
1½ dl strösocker
2 ägg
200 g mörk choklad

Glasyr
100 g smör (rumsvarmt)
florsocker
kakao
kallt kaffe

180°C 

Börja med att blanda vatten och kakao, ställ åt sidan. Vispa smör och socker tills det är vitt och poröst, tillsätt sedan äggen ett i taget medan du fortsätter röra. Häll mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en sil och sila ner det i äggblandningen. Rör tills du får en jämn, fin smet. Hacka chokladen och tillsätt den och kakaoblandningen. Klart! Gott!



Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem. Inte hela vägen, tänkt på att de reser sig. 2/3 räcker! Den här satsen räcker till 12 muffins och, i alla fall denna kväll, tre nalleformar i silikon. Möjligtvis kan man helt enkelt göra fler muffins. In i ugnen i 180° i ungefär 20 min, och voilà! Muffins!



Men nu var det ju cupcakes vi ville ha. Alltså - glasyr! Ni kanske noterar att det inte finns några mängdangivelser i ingredienslistan. Det är för att jag inte riktigt vet hur mycket av allt jag hade i. Normalt sett brukar jag börja med smör, 100 g och sen bara hälla i lite av resten och smaka mig fram. men vi snackar kanske 5 msk kakao, 3 mask kallt kaffe och sen florsocker tills det smakar gott. Rör, rör, rör. När du fått frostingen som du vill ha den så kan du a)spritsa på den eller b) lägga en klick på varje och bre ut den. Mitt weapon of choice är en spatel, samma sak som jag vänder pannkakor med. Några sekunder per muffins, komplettera med några sockerkulor i guld och:



BAM! Dina chokladmuffins är nu cupcakes. Och det tog inte ens 45 minuter från start till mål. Goda är de också. Inte bara samma kväll för övrigt, de håller sig i nästan en vecka om du förvarar dem i en plåtburk med lock (husmorstips!). Och de funkar bra till frukost med, det är ju trots allt semester...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar