fredag 4 oktober 2013

Recept - Kanelbullar!

Idag är det kanelbullens dag - hipp hipp hurra! En högtid väl värd att fira, vem älskar inte kanelbullar? Gör en ordentlig omgång och låt firandet börja!

Du behöver:

25 g jäst för söta degar
2½ dl mjölk
500 g vetemjöl
75 g smör
50 g socker
1 krm salt
½ tsk kanel 

75 g smör
½ dl socker
1 msk vatten
2 tsk kanel

1 ägg
pärlsocker

250° C

Se till att jästen och smöret är rumstempererade. Värm mjölken till 37°. Smula jästen i en bunke, häll över mjölken och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt mjöl, socker, smör i bitar, socker, salt och kanel. Arbeta degen tills den blir slät och spänstig. Låt jäsa under duk i 45 minuter ungefär. 

Under tiden kan du blanda ihop fyllningen. Ta smör, socker, vatten och kanel och rör ihop ordentligt. Om man inte vill ha kanel kan man byta ut den mot kardemumma, det går precis lika bra.


När degen jäst klart knådar du den lite lätt och delar sen i två delar. Kavla ut till en rektangel. 


Bred ut fyllningen.


Rulla ihop längst med långsidan.


Husmorstips - pensla änden med lite vatten innan du rullar sista biten så håller kanterna ihop bättre!


Så, nu kan du skära bitar. Jag siktar alltid på två centimeter och det blir alltid exakt 2,5. Måste jobba på det.


Ja, även denna bit visade sig vara 2.5 när tumstocken kom fram. Det är någonting i mig som bara vägrar två centimeter. Lägg upp bullarna på en plåt och låt dem jäsa under duk en halvtimme. Sätt på ugnen.


När de jäst klart så vispar du upp ett ägg för penslingen. Du kan hälla i en liten, liten skvätt vatten, det gör ägget lite mer lättarbetat. Sen penslar du bullarna och häller på lite pärlsocker.


In i ugnen i 8-10 minuter. Alltså, bulldoften... Finns det något bättre? Att man inte har den på flaska och sprayar inför varje lägenhets- och husvisning i hela landet är helt obegripligt. Nåväl, efter ungefär tio minuter bör de se ut ungefär så här:



Vart bullen överst och nederst till höger tagit vägen är oklart. Jag lovar att bilden är tagen minuten efter att de kom ut ur ugnen, man får verkligen passa sig för snabba händer (och munnar!) när man bakar bullar alltså. Men jag kan inte klandra någon, det är sjukt gott med varma kanelbullar. Så gott att någon kommit på att ge dem en egen dag! Jag bryr mig inte om huruvida det är smörföretag eller kanelföreningar som drivit igenom det, jag tycker i alla fall att kanelbullen är värd all uppmärksamhet den kan få!

Grattis på födelsedagen Kanelis - jag ska äta dig hela dagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar