fredag 9 augusti 2013

DIY - Nattduksbord

Det har gått tio månader sen vi flyttade in i vårt hus. Tio månader - och mitt nattduksbord har fram tills idag sett ut så här:


Jag vet, det är pinsamt. Sorgligt faktiskt. Men det absolut enda nattduksbord jag sett som jag ville ha såg jag i en designbutik och ja, ni fattar. För många tusenlappar för ett bord, alldeles för många för två (vore ju lämpligt att ha ett på varje sida sängen). Men det var fint, vitt och stilrent, och så såg det ut att vara gjort av böcker. Jag ÄLSKAR böcker.  Nåväl, när jag nu inte kunde köpa det där bordet, än mindre två likadana, rann hela projektet ut i sanden. Tills nu!

Det här var en satsning som helt ärligt kunde gått lite hur som helst. Jag tog några böcker som redan blivit ratade av såväl loppisbesökare som antikvariaten i Malmö och klistrade ihop dem med Karlssons klister. Jag vet, jag vet, jag borde använt ett bättre lim, eller ännu hellre skruvat ihop böckerna för en stadig konstruktion men jag hade varken tid eller lust att köpa nytt lim eller läsa på om nattduksbordskonstruktion. Det håller ihop när färgen kommer på tänkte jag. Som ni kanske förstått så är jag dessutom ett stort fan av konceptet man-tager-vad-man-haver. I alla fall, efter lite lim såg det ut så här:


Ja, jag blandat pocket, glatt yta, textilyta. Den där Kittyboken är dessutom sönder. Det syns inte när färgen kommer på tänkte jag. Och när vi nu talar om färg så hade vi en stor hink kvar från när vi målade om några rum. Vit väggfärg. Perfekt att grunda med.


Två lager väggfärg blev det, och det fick torka ordentligt emellan. Sen blev det två lager lackfärg som jag också hade hemma, lite oklart varför men det är bara att tacka och ta emot.

Det var det hela. När färgen torkat ordentligt bar jag in det, det höll ihop (!) och nu ser det ut såhär vid sängen:


Inte illa va? Det viktigaste är att ha en stor bok i botten så det står stadigt, och sen anpassa den översta boken efter vilken storlek du behöver ha som bord. Jag har bara lampa, bok och mobil på mitt, så jag behöver inte någon stor bok. Men tänk atlas, kokbok eller något annat som är stort men kanske inte så tjock. Sen skall den översta boken inte vara en pocket heller. Möjligtvis bör man också undvika böcker med trasiga ryggar, för det kommer synas (alltid den där Kitty....). I övrigt har jag inte så mycket instruktioner att komma med, annat än att det tar ett tag att låta färgen torka ordentligt. Jag målade ett lager per kväll, det blev en insats på kanske en kvart per kväll, rätt överkomligt får man ju säga. Och jag är så nöjd! Faktiskt är jag så nöjd att jag inte kan bestämma mig för om jag ska ryggarna utåt eller själva bladen utåt. Vilken sida är snyggast tycker ni?


3 kommentarer:

  1. Schnyggt!! :) ryggarna inåt väggen!

    SvaraRadera
  2. Grymt snygg och bra idé! Det där med att bygga saker av böcker har du och Dannyboy gemensamt.

    SvaraRadera