torsdag 8 augusti 2013

Recept - lax i ugn!

Man ska äta mycket fisk! Inte bara för att det är nyttigt utan också för att det är gott. Problemet med att äta fisk är följande:

  • det är dyrt
  • det är svårt
  • de där små fiskbitarna paketerade fyra och fyra suger livsglädjen ur en

Eller? 

Nä, det stämmer faktiskt inte. Eller jo, kanske att något stämmer, ni får gissa vilken själva.
Kolla i frysdisken och se om du hittar en hel fisk. Jag köpte den här laxen och lät den tina i kylskåpet:



Lilleman tyckte den var oerhört läskig och höll sig på nyfiket men behörigt avstånd.

En sådan här lax kan man få för 50 kronor kilot. Faktiskt har jag sett dem gå för så lite som 30 kronor kilot, och det får man ju kalla godkänt. Som en bonus har de varit vänliga nog att ta bort huvud och inälvor och lägga ett lämpligt snitt längst buken, det tackar vi för. Sätt ugnen på 200°C och täck en ugnsplåt med folie. Placera fisken på folien. Se dig omkring i köket efter saker att fylla fisken med. Detta är en typisk man-tager-vad-man-haver-rätt för något annat pallar man inte alltid med en random vardagskväll. Jag hade citroner, salt med citronsmak, salt med dillsmak och citronpeppar. Bra där!


Sen är det bara att stoppa in grejerna. Ta kryddorna först så att de verkligen når fiskköttet. Efter nån minut kom jag på att jag ju har massa dill i frysen. Sen hittade jag en vitlöksklyfta som låg bredvid spisen, den hackade jag och slängde in i laxen.


Ser ganska smarrigt ut va? Baka sen in laxen i folien den ligger på, inga öppningar, men det behöver inte vara supertätt. Sen in i ugnen i ungefär en halvtimme. Tiden beror helt på hur stor fisken är och om din ugn är normal eller, som min, besatt av en märklig demon som ändrar temperaturen lite då och då. Lita på ditt luktsinne! När köket börjat dofta av fisken så låter du den vara inne fem-tio minuter till, sen är den klar. Notera dock att om du verkligen slagit in fisken ordentligt i folien så kommer det inte dofta eftersom ingenting läcker ut. Medan den står i ugnen kan du göra sallad, ris, bulgur eller vad du nu vill ha till. Här hemma blev det ett gäng kokta färskpotatisar från två dagar innan som skivades och stektes med citronsalt och smör. Gör en sås också, det går snabbt! Turkisk yoghurt + citronsalt + citronpeppar + citronsaft + några droppar olivolja på toppen som dekoration = mycket passande sås.

Öppna foliepaketet, och om fisken är klar så ät den. 


Svårare än så är det inte. Inte var det dyrt heller. Vi var tre vuxna och en lilleman som delade och då blev det över till en lunchlåda. Mycket fisk för pengarna! Och for the record, jag köper också de där fyra och fyra paketen med fisk ibland. Men särskilt roliga ser de ju inte ut...

Slutligen, för er som undrar; Det tog nästan tio minuter, men efter några försiktiga pet hände det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar