söndag 18 augusti 2013

Recept - lemon curd!

Lemon curd, eller citronkräm om ni så vill, är gott. Riktigt gott. Syrligt och sött på samma gång, finns ingenting att inte gilla om säger så. Jag har däremot noterat att den man köper kan kännas ganska sötsliskig och inte alls sådär syrlig som jag tycker den ska vara. Att göra lemon curd är både enkelt, snabbt och billigt, en given favorit med andra ord.

Du behöver:

3 dl vatten
1,5 dl socker
6 msk maizena
2-4 citroner (ekologiska)
3 äggulor
1 msk smör

Rör ihop vatten, socker, maizena, citronsaft och citronskal i en kastrull. Citroner är en vara jag alltid köper ekologisk, annars vågar jag inte använda skalet, och knappt innehållet heller. Om du inte har ekologiska citroner så strunta i skalet och ta bara saften, det går bra det med. Hur många citroner du använder bror på hur syrlig du vill ha den. Sätt kastrullen på plattan och koka upp under omrörning.


När det tjocknar så häller du i äggulorna. Rör om och låt puttra lite grann. Sen i med smöret. Rör om, puttra.  Smaka av, om du vill ha den lite syrligare så häller du i lite mer citronsaft och låter den puttra lite till. När det är lagom tjockt drar du kastrullen av plattan och låter det svalna. Klart!


När curden väl svalnat kan du använda den till en kaka, muffins eller varför inte till scones? Eller så häller du det i en burk och ger till någon du tycker om, kanske med en snygg label på. Själv så ställer jag min i kylen i väntan på morgondagens lemon marang pie!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar