måndag 12 augusti 2013

Recept - superenkel linssoppa!

Jag vet inte hur ni haft det idag, men här har det varit lite småkallt, grått och allmänt höstigt. Jag är inte ett dugg redo för hösten än - men idag kunde jag inte hålla mig. Soppa! Jag gillar soppor, det är oftast enkelt, snabbt och billigt, och en av mina absoluta favoriter är den här supenkla linssoppan.

Du behöver:

2 dl röda linser
2 lökar
2 vitlöksklyftor
1 tsk röd currypasta
1 liter grönsaksbuljong (helst ekologisk)
1 citron
crème fraiche/turkisk yoghurt
lite koriander/persilja

Detta är den enklaste soppan du någonsin kommer göra. Skiva löken och vitlöken fint. Lägg lök, linser och buljong i en kastrull. Koka upp. Sänk värmen till medelvärme och dra i currypastan. Har du ingen currypasta drar du i två teskedar sambal oelek. Rör om och låt koka under lock i ungefär 20 minuter. Här är förebilden:


Ser kanske inte så himla mumsigt ut nej. Men efter 20 minuters puttrande drar du fram din mixerstav och mixar soppan slät. Var försiktig om du väljer att mixa den i en mixer, jag har ett ärr på halsen från ett brännsår efter just en sådan övning. Nåväl, det är en annan historia. Sen häller du upp soppan i soppskålar, pressar i lite citronsaft, klickar i en klick turkisk yoghurt och stör över lite koriander (eller persilja, för det var det jag hade hemma). Då ser det ut så här:


Riktigt, riktigt gott! En försmak av kommande månader och en påminnelse om att hösten inte är så dum trots allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar