torsdag 22 augusti 2013

Recept - västerbottenpaj. Kräftskiva!

Hemma hos äts det kräftor året runt, speciellt på Lucia som av oklar anledning blivit en kräftdag. Men såhär i augusti är det klart att man måste ha kräftskiva! Eftersom inbjudningarna lyst med sin frånvaro i år bestämde jag och min vän Jenny oss för att ta saken i egna händer och styra upp festligheterna. Sagt och gjort!

Som vanligt började vi med att tina kräftorna i god tid. Vi behövde verkligen inte lägga dem på rad på altanen för att soltina två timmar innan gästerna skulle komma. Skönt med framförhållning!


Hursomhelst. En viktig komponent på kräftskivan är naturligtvis västerbottenspaj. Säger ni förresten västerbottenspaj? Eller västerbottenostpaj? Eller västerbottenpaj? Nåja, ni förstår vad jag menar i alla fall. Jag spenderade några år med att testa olika recept och varianter och hittade till slut helt rätt. Ni behöver alltså inte undersöka saken - det bästa receptet i världen på västerbottenspaj finns i den här boken:


Har ni den? Det är kokboken som ICA släppte för några år sen, man kunde köpa den för en 25-kronors värdecheck, en mycket god investering om ni frågar mig. Den är suverän, helt klart topp fem på min kokbokslista. Receptet i fråga ser hur såhär:


Jag brukar göra min i en springform så jag kan ta bort kanten. Jag rekommenderar att ni använder degknepet med bakpapper när ni gör pajskalet, och kom ihåg att låta degen gå hela vägen upp på kanterna, kanske till och med lite över. Det är viktigt att ha höga kanter eftersom fyllningen kommer att vara helt flytande.

Den här pajen är inte särskilt svår, när skalet är gräddat kan man ställa det att svalna medan man fixar fyllningen. Det är bara att koka upp mjölken och grädden och sen röra i den rivna osten näve för näve. Vill man göra det riktigt enkelt för sig tar man hem en vän som gör det åt en!


Sen rör man ihop ostblandningen med äggstanningen, kryddar med salt och peppar och häller alltihop i pajskalet. Möjligtvis kan man dra i lite hackad dill också, särskilt ni som har frysen full sen sist!


In i ugnen i 45 minuter eller tills den stelnat. Att den är lite lös gör inget, den fortsätter stelna även utanför ugnen, men den bör vara rätt fast i alla fall. Sen är det bara ställa den på bordet och fylla på med dina (förhoppningsvis tinade) kräftor, bröd, citron, öl och kanske en snaps. Om ni inte haft någon än så passa på i helgen. Bjud över bästa vännerna, natta ungarna och frossa i skaldjur. Och paj!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar