måndag 30 september 2013

Recept - Valnötsbröd

Mera bröd! Idag är det valnötsbröd som står på agendan, och det är verkligen inte kattskit! Valnöt är min favoritnöt, tätt följd av macadamianötter om ni undrar. Jag har säkert fem recept sparade från olika tidningar och böcker, men jag tänkte att jag skulle testa ett nytt. Så varför inte ta det som faktiskt står på mjölpåsen. Det borde ju vara rejält testat tänker jag, både av företaget självt, men också av alla som bakat det och hört av sig med klagomål om att det inte blir tillräckligt gott, fluffigt, hårt eller vad det nu kan vara. Garanterat ett bra recept med andra ord. Sagt och gjort! Valnötsbröd från Änglamarks ekologiska rågmjöl.



Du behöver:

25 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja (jag använde majsolja)
1 tsk salt
100 g valnötskärnor (brutna/grovhackade)
300 g rågmjöl
450 g vetemjöl

225°C

Smula ner jästen i en bunke. Se till att vattnet är fingervarmt (37°) och häll över jästen. Rör tills jästen är upplöst. I med resten av ingredienserna och blanda ordentligt. Samma visa som igår, 5-10 minuter med maskin, minst 10 minuter för hand. Skaffa dig gärna en maskininspektör som kan hålla koll på degen medan den blandas.


Låt jäsa under duk i 45-60 minuter. Ta sen upp på mjölad bänk och knåda lite lätt. forma till två limpor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa en halvtimme till. När de är stora och fina kan du pudra över lite vetemjöl och skära några skåror i dem.


Grädda i nedersta delen av ugnen i 40 minuter och känn hur doften av bröd sprider sig i köket, härligt! Ta sen ut bröden och beundra ditt hantverk!


Inte illa! Riktigt gott är det också. 

Och så ett litet tips. Jag vet inte hur mycket bröd ni äter i ditt hushåll, men hos mig hinner vi inte äta två limpor innan de möglar i alla fall. Därför är det läge att frysa in. Efter att ha provsmakat så skivade vi upp ena brödet för att kunna ta fram lite i taget.


Det andra brödet frös vi in helt så vi kan ta fram det och värma när vi har gäster. Först till kvarn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar