tisdag 1 oktober 2013

Recept - Rågsiktskakor!

Ni kanske trodde vi var klara med bröd för den här veckan? Icke! Frysen ska vara alldeles full! Vi fortsätter med rågsiktskakor, en helylleklassiker. Även detta recept är taget från påsen, tyvärr råkade jag slänga den så jag är inte helt säker på vilket märke av rågsikt det var. Men gott bröd blev det!

Du behöver:


Ok, ni ser vad det står. Värm mjölken så den blir fingervarm. Smula ner jästen i en bunke, häll mjölken över och rör om tills jästen löst upp sig. Klicka i smöret och ös ner sirap och salt. Låt kryddorna gå några varv i morteln och lägg i dem med. sen mjölet och arbeta degen ordentligt. Den ska bli smidig. Låt degen jäsa under en duk i 40 minuter.


Ta upp degen på en mjölad bänk och knåda lite lagom sådär. Dela den i fyra delar och platta till varje del till en rund kaka. Den ska vara ungefär 15 cm i diameter.


Svaret är ja, jag har på riktigt en tumstock i baklådan. Min mamma har en i handväskan. Morfar har sagt att man alltid måste ha en måttstock till hands, så är det bara. Om man vill kan man ta ut ett hål i mitten. Det ville jag, men kunde absolut inte hitta min runda pepparkaksform. Däremot hittade jag den hjärtformade, den har hade till grädden härom sistens. Det funkar också! Ta en pingvinform om det gör dig glad, vad vet jag.


Låt dem jäsa en halvtimme till under duk. Sen in i mitten av ugnen, 225°C, i ungefär tio minuter.  Låt dem svalna på ett galler. Jag rekommenderar att du tar fram smör och ost med en gång, för de är sååå goda varma! Bon appétit!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar