torsdag 24 oktober 2013

Husmorstips - förvaring av äpplen

Visste ni att vissa äpplen håller nästan hur länge som helst om man bara förvarar dem rätt? Och då menar jag inte bara läskiga Granny Smith som klarar sig i åratal även om man tar ett bett, utan vanliga äpplen från din trädgård eller nån äppelfarm runt om i landet.

Dags för del två i förvaringsskolan - äpplen!


För det första gäller det att plocka dem rätt. Det är nämligen viktigt att stjälken sitter kvar. När ett äpple är moget så släpper skaftet lätt från grenen, du ska absolut inte slita och dra. Äpplen är ömtåligare än man kan tro. Hantera dem försiktigt, som ägg. Släng inte ner den i kassen utan lägg försiktigt så de inte blir kantstötta, då håller de inte särskilt bra. Alla skadade äpplen, eller de med maskhål, kan du sortera bort direkt, det är inte lönt.

Hur som helst. Äpplen ska förvaras svalt. Inte alltför kallt, och absolut inte där det är minusgrader, men gärna i en källare eller liknande. Jag har mina på golvet i skafferiet, nära luckan till krypgrunden, där är det svalast. De ska heller inte ligga i en kasse eller stor hög ovanpå varandra egentligen, utan platt ett och ett. Allra helst ska de svepas in i lite papper med. Men nu frågar jag er; Vem har plats till det? Och vem pallar slå in äpplen i silkespapper? Jag kompromissar. Eftersom äpplen går åt tämligen fort i vårt hushåll så förvarar jag majoriteten av äpplena i en tygkasse trots allt, för de kommer ändå användas inom en månad eller så. Äppelkaka är gott! Några äpplen däremot lägger jag i en skokartong med ett bakplåtspapper mellan lagren och de äpplena har vi till att äta som de är under hösten.

Tja, det var det. Dags att ta hand om gårdagens laddning!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar