tisdag 26 november 2013

Det är detaljerna som gör det - julpynta med det som finns!

Jag vet inte hur det är med er, men hemma hos oss ändras julpreferenserna lite från år till år. Vissa år kör vi på more is more, tomtar överallt, stjärnor överallt, snögubbar, luciatåg och pepparkaksgubbar i en salig blandning. Något år satsade vi mest på jultextilier. Ett år pyntade jag mest med kulor, kulor i växter, kulor i skålar, kulor på fat, kulor överallt! I år verkar det luta åt ett lite mer sansat tema med mycket naturmaterial och kanske inte lika mycket upp-i-ditt-ansikte-dekorationer. Men julkänslan, den gör vi inte avkall på!


Oavsett vad man gillar för typ av juldekorationer så är en sak klar, mycket av det man har hemma kan julas upp. Man behöver inte ha speciella julskålar, julvaser eller vad det nu kan vara, det mesta kan bli juligt med ett rött band och rätt omgivning. Detta är till exempel en vit skål.


Inte särskilt julig (även om det faktiskt var en julklapp). den står framme året runt och kallas napp-skålen. Men ta ur napparna och häll i lite godis i form av snögubbar så blir den genast rätt julig.


Placera den bredvid en tomte så råder det inget tvivel!


Det där godiset kommer ju inte överleva till jul... men man kan fylla på med skumtomtar vid behov! I en annan nisch fick vår året-runt träfågel sällskap av en ängel.


Väldigt stämningsfullt! Och ni kanske minns att jag brukar ha mina kokböcker på väggen? Ta ner dem och sätt dit julböcker eller tidningar istället!


Det börjar ta sig ordentligt som ni märker! Nu kanske ni tänker "Jaha, men vad hände med allt det där granriset som det talades så mycket om då?". Jo då, det har kommit till användning. Till exempel här:


Minst lika fint som mossa, och det doftar dessutom härligt! Men var försiktiga och ha koll på ljusen, vi vill inte ha några granrisbränder. En annan sak man kan göra med granris är att helt enkelt stoppa det i vaser.


Ganska dålig bild, men ni får helt enkelt tro mig när jag säger att det är riktigt fint! Fast vänta, det fattas något...


Såja, lite röda och vita band är pricken över i. Som i juliiiiiig. Jag säger det igen så ni inte missar det, granris doftar så gott.

 
Faktiskt är granris och röda band så juligt att man inte ens behöver anstränga sig. Man kan göra små granrisbuketter, binda ihop med bandet och bara lägga här och var för en julig touch. Till exempel för att pigga upp ett julljus som annars ser rätt naket ut.


Nu har jag bara 1 och 9/10 sopsäck granris kvar. Hur ska detta gå?!

Om man är riktigt ambitiös så kan man börja slå in klappar redan nu och ha som dekoration fram till julafton. Det funkar mindre bra om man har nyfikna barn hemma, men numera är faktiskt paketkalenderns 24 paket inslagna och ligger i en korg på vår byrå i sovrummet.


Inte alls tråkigt att titta på innan man sluter ögonen. Ni ser, det krävs egentligen inte särskilt mycket för att få ordentligt med julstämning. Ta det som finns, äpplen (eller knäckäpplen), kottar, björkklampar, vad som helst kan med lite rött band och en tomte eller två se riktigt juligt ut. Skålar med nötter, pepparkakor och saffransbiscotti är inte fel det heller, men ställer jag fram det nu kommer jag spricka innan andra advent... Ljus är åtminstone inte ätbara!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar