lördag 9 november 2013

Recept - Muscovadosnittar med kaffekross

Trodde ni vi var klara med systrarna Eisenman? Fel! De är en guldgruva! Hittills har jag mest fokuserat på småkakor, som bekant är jag ett fan av sådant som ger många kakor per sats och håller länge så man har hemma vid behov. Idag är inget undantag - det är dags för muscovadosnittar med kaffekross! Allt med kaffe är ju per automatik gott, och dessa är inget undantag, de passar perfekt till fikat. Fina är de också!


Sa jag att de var lätta med?

Du behöver:


Personligen vill jag mena att det inte går åt en hel dl kaffebönor, men vem är jag att argumentera mot systrarna Eisenman? Nåväl, sätt ugnen på 175°. Rör ihop det rumsvarma smöret med muscovadosockret och tillsätt sen ägg och sen sirap. Blanda ner resten av ingredienserna (förutom kaffebönorna då) och rör samman till en deg. Mixa kaffet. Har du ingen mixer så prova att mortla bönorna tills du har ett kross. 



Nu kanske du tänker att det känns onödigt att köpa en massa kaffebönor bara för att ha lite kross på några kakor, men se där har du fel. Det som inte används till kakor kan man ju som bekant använda till dekoration!

Forma degen till två längder och lägg på plåt. Platta till, strö över kaffekross och platta lite till så krosset fastnar.




In i ugnen i 20 minuter. Ta ut och skär längderna i lagom stora bitar medan de är varma.


Det var det hela! Kaffekaka till kaffetåren, ni hör ju... Passar lysande. Trevlig helgfika!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar