onsdag 18 december 2013

Vik ett enkelt julhjärta!

Man behöver inte alltid baka och laga, ibland kan det vara skönt att bara sysselsätta händerna medan man pratar med någon. Idag tänkte jag att jag skulle få ihop några sådana där hjärtan man kan hänga i julgranen och fylla med godis. Ni vet, ett sånt här.


Hur svårt kan det vara? Jag har ett vagt minne av att ha gjort det i lågstadiet, och kunde jag då så lär jag ju kunna nu, tänkte jag. Sagt och gjort! Allt man behöver är lite papper och en sax.


 Sen klipper man två rundade bitar med några flärpar längst ner.


Sen är det bara att trä ihop dem, varannan in och varannan ut.


Frågan är vilket som är minst lyckat, detta hjärta eller instruktionerna jag precis gav er. Det visade sig nämligen att det krävs i alla fall lite övning för att få till det ordentligt, framför allt kan det vara bra att hitta ett mått på bitarna som funkar. Jag tror jag får öva mer imorgon...

Vad gäller instruktionerna så har Johanna Westman varit vänlig nog att publicera bättre sådana i sin bok Julgodis - För stora och små sockerbagare än vad jag åstadkom här.


Lätt som en plätt, eller hur? Bara att öva, öva, öva. Eventuellt kan man ju försöka hitta en lågstadieelev som kan hjälpa till också, jag har på känn att det hade underlättat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar