måndag 8 juli 2013

Recept - Hallongrottor

Hallongrottor är kungen av svenska småkakor! Jag skriver svenska för att biscotti är en tämligen kvalificerad tävlande i grenen småkakor, men eftersom de är italienare så är de diskade och hallongrottan en klar segrare! När jag bakade dem hemma i mormors kök som liten kallade vi dem kaka med röd prick. Vilket det ju är. Och mormors recept är det som jag fortfarande använder, jag har provat flera andra men inget är lika bra. Den hemliga ingrediensen? Marsánpulver! Där har ni det, the secret's out!

Sätt ugnen på 180°

Blanda ihop:
250g rumsvarmt smör
1 ½ dl socker
4½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 dl Marsánpulver (för kokning)

Den där parentesen är viktig. Marsánpulvret måste vara för kokning, inte det som ska röras med kall mjölk då blir det bara skräp av alltihopa.


När det har blivit en fin deg (jag rör ihop det i min kitchen aid) så formar du degen till lagom små bollar och lägger dem i formar anpassade för ändamålet. Jag använder de här (finns i de flesta mataffärer):


Gör dem inte för stora, tänk på att bakpulvret kommer få dem att resa sig. Ta pek- eller lillfinger och gör en grop i varje boll. Häll i hallonsylt, ju godare sylt desto godare kaka. Om man (som jag) gillar saker som gör livet mindre kladdigt kan man med fördel använda en sån här sylt:


Inget kladd med skedar och burkar, bara att hålla upp och ner och klämma. Husmor rekommenderar varmt!

Sen är det bara in i ugnen, 180° i 15-20 min. Hur länge man vill ha inne dem beror på vilken typ man gillar. Bakar jag till min svägerska låter jag dem stå inne lite kortare, hon gillar de mjuka, ljusa bäst. Morfar gillar de bruna, lite knapriga. Jag diskriminerar ingen kaka utan gillar båda två lika mycket! 

Och så här fint blir det:



Där har ni det - världens bästa recept på hallongrottor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar