lördag 14 september 2013

"Gratis" kokböcker!

Jag verkligen älskade biblioteket när jag var liten. Jag var en riktigt bokmal, det ska erkännas, läste jämt. På helgerna kunde jag cykla till bibblan, gärna med en lördagsgodispåse, och sitta på barnavdelningen och läsa böcker och Tintin-album i flera timmar. Härligt!

Och nu ska ni få höra. Jag slutade aldrig älska biblioteket. Det är fortfarande ett alldeles utmärkt resmål en lördagsförmiddag om du frågar mig. Inte bara mig förresten, Lilleman gillar det med! Inte så konstigt, för på bibliotek kan man läsa massor av böcker...


 ... och pussla!


Bara en sån sak. Sen kan man ju låna både böcker och Saltkråkanfilmer också. På just vårt lilla bibliotek har de dessutom ett festligt rum med sittpuffar och lite avsatser man kan klättra omkring på, det är kul! Så medan Lilleman och farmor roar sig där kan mamma smyga bort till sin favoritavdelning.


Det kanske inte kommer som en chock att jag gillar kokböcker? Ni kanske inte har tänkt på det, men bibliotek har även sådana. Jag vet inte hur det är med er, men jag köper oftast kokböcker baserat helt på omslaget och de tio bilder jag sett när jag snabbläddrat igenom boken. Ibland blir det bra, ibland provar jag ett eller två recept och sen står boken och samlar damm.

Varför inte låna boken först, se om du använder dem, och i så fall köpa den? På det sättet spar du en väldans massa pengar och kan satsa på att bara ha de kokböcker du verkligen använder hemma. Den (enda) gången du ska ha orientalisk afton hemma kan du låna en libanesisk kokbok och använda några recept, men du behöver faktiskt inte köpa den. Och tro nu inte att de bara har gamla dammiga böcker från åttiotalet om hur man gör fläskfilégratäng och räkcocktails, nä, de har alla dina favoriter. Leila, Tina, Jamie, Nigella, hela gänget är samlat!


Så gör dig själv en tjänst och låna först och köp sen. Även med några dagars förseningsavgift är det billigare än att köpa en bok för 150:- som du aldrig använder. Förresten, gör dig själv en tjänst till - ta med en ryggsäck. Det kan nämligen bli tungt...




1 kommentar:

  1. Snälla hjälp mig uppfylla min dröm och bygga mitt fadderbarn Joan och hennes familj i Uganda ett nytt hus. Dela detta på din blogg och stötta insamlingen: http://www.indiegogo.com/projects/build-joan-a-house/x/4563539

    SvaraRadera