tisdag 3 september 2013

Recept - Äppelmos!

Vi var ju som bekant på Glorias äppelgård i helgen som gick, så naturligtvis har vi en hel del äpplen hemma. Det är ju såklart gott att äta rakt upp och ner, men det är gott i många andra former med. Till exempel i form av äppelmos.

Du kanske brukar köpa äppelmos i affären och tycker det verkar meckigt att stå och kleta själv. Men se där har du fel. Det är så enkelt att det inte är klokt. Det är dessutom billigare, godare och nyttigare. Detta recept innehåller INGENTING förutom äpplen och lite vatten. Inget socker, inga tillsatser, inga e-nummer.

Du behöver:

1 kg äpplen
0.75 dl vatten

Det är allt! Du behöver inte skala äpplena, du behöver faktiskt inte ens ta bort kärnor och kärnhus. Bara pilla bort skaft och den lilla tofsen längst ner (vad heter den, någon som vet?) och klyfta äpplena i lagom stora bitar, ungefär sex klyftor per äpple i  mitt fall.



Lägg sen äppelklyftorna i en kastrull med vattnet, sätt på locket och koka upp. Lår koka under lock på medelvärme och rör då och då så det inte bränns i botten.


När äpplena blivit riktigt mjuka, efter ungefär 20 minuter, är det dags att mixa till en puré. Äppelmos är kanske lite missvisande nu när jag tänker på det, det är egentligen äppelpuré. Nåja, det spelar ingen större roll. Mixa de mjuka äpplena tills du får en fin puré.


Häll upp på burk. Klart!


Inte illa va? Det blir inte mycket enklare än så här mina vänner, och det är så gott! Smaken blir frisk, syrlig och söt på samma gång, mycket godare än de sockerstinna varianterna i affären. Vi betalade 15:- kilot för våra äpplen vilket innebär att vi fått mycket äppelmos för pengarna eftersom den här satsen räckte till denna och ännu en burk (något mindre). Och med en tidsåtgång på en dryg halvtimme känns det ju klart genomförbart. Prova!

Och ja, för er uppmärksamma läsare, jag fick en sådan där Dymo jag önskade mig i födelsedagspresent. Även min man läser bloggen!

3 kommentarer:

  1. Toppenbra tips! Ska definitivt pröva det. Hur länge kan man räkna med att det håller i en burk i kylskåpet tror du?
    Åsa

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt.. att något så enkelt kan blir bra.. ska genast ut å plocka lite äpplen å testa..
    Trevlig blogg förresten.. kollar nog in igen!

    SvaraRadera
  3. Tack, kul att du gillar den!
    Äppelmoset brukar i ärlighetens namn inte överleva så länge, hela familjen är förtjust, och eftersom det bara är äpple så äter vi en hel del av den såhär i början av hösten. Men om du har den med ordentligt lock så klarar den minst några veckor i alla fall.Säkert mer, men det kan jag inte garantera...

    SvaraRadera