lördag 7 september 2013

Recept - Kungliga kringlor

Kringlor är en bortglömd liten godbit. Varför gör ingen kringlor längre? Det är lätt, kräver bara fyra ingredienser och tar max en halvtimme. Jag är den första att erkänna att jag inte direkt hängett mig åt kringelkonsten jag heller, men det ska det bli ändring på! Vi börjar med en sort som jag kallar Kungliga kringlor. Säkerligen finns det fler namn, brukar vara så med gamla kakor. Just dessa är mycket lika de som benämns Karl XV:s kringlor i ICAs Sju sorters kakor till exempel...

Du behöver:

150g smör (rumsvarmt)
4 msk standardmjölk (jadå, grädde eller mellanmjölk funkar lika bra)
4 dl vetemjöl
pärlsocker
vatten

200°C - 15 min

Som vanligt är det bra att låta ingredienserna ligga framme så de blir rumstempererade. Om du inte hunnit med det så vispar du matfettet mjukt. Häll sen i mjölet och sen grädden och arbeta ihop till en deg. Like so:



Om du har en bakduk så kan du med fördel använda den nu. Dela degen i 30 lika delar. Rulla till avlånga rullar och forma till kringlor. Pensla med lite vatten och doppa i pärlsockret.



Inga konstigheter. Förhoppningsvis blir de snyggare med åren. Lägg upp på en plåt med bakplåtspapper och skjutsa in i ugnen i 15 minuter. Ta-da! Särskilt mycket färg får de inte, men vill du ha lite mer så låt dem vara inne lite extra, håll ett öga på dem bara.



Ja, det var det hela. Inte särskilt komplicerat. Inte särskilt kostsamt. Inte särskilt tidskrävande. Massa särskilt gott! de smälter i munnen och om man doppar dem... mums! Spara några till dig själv, resten kan du slå in i lite cellofan och ge bort när du går på kalas! Grattis Nova!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar