tisdag 8 oktober 2013

Budgettipset - ge byxorna nytt liv

Alla har väl ett favoritplagg? En skjorta eller kjol eller tröja som man återkommer till hela tiden. Jag har ett par svarta jeans som jag verkligen älskar. Sådana där som sitter så mycket bättre än de andra byxorna och som passar till allt, ni vet. Problemet med ens favoritplagg är att man tenderar att använda dem mycket, vilket innebär att man tvättar dem mycket, vilket innebär att de tappar både färgen och formen. Och just svarta jeans blir jäkligt fula när de är urtvättade. Mycket för att de blir grå.


Ni ser? Inte så snyggt. Lite väl åttiotal med urtvättade jeans om ni frågar mig, Men varför ens fundera på att köpa nya byxor när man a) betalat en hel del för det par man redan har och b) aldrig kommer hitta ett lika bra par igen. Nä, det finns ingen anledning. Färga istället!

Du behöver:

byxor som tappat färgen
färg
salt
tvättmaskin

Jag använde den här sorten som jag köpte när jag var på Stoff och Stil, 115:-.


Häll ut färgpulvret direkt i tvättmaskinen. Täck den lilla högen med salt (mängd enligt instruktionerna).


Lägg in byxorna och sätt på ett 40-gradigt program. Inte snabbprogrammet, inte express, inte fintvätt. Vanliga 40 graders programmet.


När programmet är färdigt kör du det en gång till för att tvätta byxorna. Ta sen ut dem och häng på tork, undvik direkt solljus. Kör maskinen tom en gång för att verkligen få bort eventuella färgrester. Och så BAM! Nästan nya svarta jeans!


Lite dåligt ljus kanske, men ni ser ju skillnaden mot innan. Förut var tröjan en helt annan färg än byxorna, nu är de lika mörka. Hurra! Betydligt billigare än att köpa nya, och jag kan använda mina favoriter igen!

Detta gäller för övrigt inte bara byxor, eller ens kläder. Om din soffa eller fåtöljer har avtagbar klädsel går det utmärkt att färga dem med när de börjar bli fläckiga, eller om du helt enkelt vill ha en ny färg på dem. I sådant fall behöver du mer än ett paket färg, men det är fortfarande mycket billigare än att köpa en ny soffa, det lovar jag! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar