onsdag 9 oktober 2013

Recept - Äppelmuffins med kanel och citron

Ni kanske kommer ihåg att vi var på Glorias Äppelgård för ett tag sen? Ganska långt tag sen nu faktiskt. Och som alla bra saker så har även en stoooor tygpåse äpplen ett slut, och det slutet har kommit nu. Längst ner i botten på påsen finns det nämligen bara tre små trötta äpplen kvar. Skrynkliga och lite småmjuka är de, inte direkt något man vill sätta tänderna i. En metafor för livet kanske vad vet jag.



Bara två av dem hamnade på bild, ni får helt enkelt föreställa er det tredje själva. Hur som helst, även skrynkliga och mjuka äpplen kan tjäna ett högre syfte här i livet. De kan nämligen användas till sådant där äpplen faktiskt ska vara mjuka. Som exempelvis äppelmuffins. Och vad passar bra med äpplen? Kanel!

Du behöver:

100 g smör
2 ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 liten citron
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 krm salt
3 små äpplen

225°C

Börja med att sätta på ugnen och smälta smöret. Låt smöret svalna och skala under tiden äpplena. Skär dem i ganska små bitar. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i citronskal, citronsaft, smör och mjölk. Vänd ner de torra ingredienserna och sen slutligen äppelbitarna.



Kladdigt men mättande! Fyll sexton muffinsformar.


In i ugnen i 10-15 minuter. Som vi konstaterat flera gånger innan är min ugn knäpp så jag har inte riktigt koll på hur lång tid det egentligen ska vara, men de ska få lite färg och vara torra i alla fall. Känn med en sticka eller tandpetare. När de är klara ska de se ut ungefär så här:


De doftar härligt ska ni veta, och det känns alltid bra när man får använt mat man annars hade slängt. Just de här stackars trötta äpplena tjänade dessutom ett väldigt högt syfte eftersom jag packade ner mina muffins i en plåtburk (med tättslutande lock mina vänner!) och tog med till jobbet. Ett fantastiskt sätt att försköna ett konferensbord om ni frågar mig.


Blir det någon över kan man använda den som installation på sin laptop!
(Eller så äter man den, det gör man lite som man vill....)





2 kommentarer: