torsdag 10 oktober 2013

Recept - hemmgjorda tortillabröd

Imorgon är det fredag och ni vet vad det betyder. Tacos! Jodå, förneka det inte! Alla vet att hälften av alla hushåll i Sverige äter tacos på fredagar, och andra halvan önskar att de gjorde det. Inget fel i det heller, tacos är gott. Speciellt om man gör egen salsa och guacamole, med massor av grönsaker och riktigt bra färs stekt i massor av goda kryddor... Mums! Jag gillar inte de hårda tacoskalen så värst, jag tycker de smakar som fett papper ungefär, men de mjuka bröden, tortillas, de älskar jag!

Och ni kanske ser varthän detta leder? Just det, hembakade tortillabröd! Rubriken kan ju eventuellt ha avslöjat mig om inte annat. Tortillabröd är både enkelt och snabbt att göra, och kostar nästan ingenting. Behöver jag ens säga att de smakar bättre också? Gör dem tillsammans med barnen så har du en rolig fredagsaktivitet innan maten också!

Du behöver:

3 dl durumvetemjöl 
4 dl vetemjöl
1 tsk salt
½ tsk bakpulver
25 g smör
3 dl vatten (ljummet)

Börja med att blanda alla torra ingredienser i en bunke. Jag använder gärna durumvetemjöl, men du kan säkert byta ut det mot annat mjöl. Majsmjöl går självfallet bra, säkert också vetemjöl eller någon lite grövre variant om man nu vill testa det.  Klicka i smöret.


Häll i vattnet och arbeta ihop till en deg.


Som sagt, låt barnen vara med. Var dock beredda på att en tvååring kanske stjälper mer än han hjälper egentligen. Men sällskap är ju alltid festligt! dela degen i tio bitar.


Kavla ut varje bit till en cirkel. De klibbar ihop om man lägger dem ovanpå varandra så gör inte det. Försök få dem så runda som möjligt. Värm upp en stekpanna ordentligt, och lägg sen i brödet utan någon olja eller så. Torrt ska det vara!


Och nu går det snabbt, så det gäller att hänga med. Ungefär 30-60 sekunder per sida, det räcker.


Sen är det klart! Linda in dem i en bakhandduk medan du steker klart, och sen direkt upp på bordet! Jag lovar att alla kommer älska dem, speciellt ungarna som kanske var med och kavlade ut dem. Testa imorgon, det går snabbt och är lätt värt det. Glad tacofredag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar