söndag 6 oktober 2013

Sätt nallarna på väggen!

Ni vet hur det är. Vissa saker är både enkla och snabba att fixa, men man gör det inte ändå. Mañana, mañana, liksom. Men idag har vi haft en sån där dag där man faktiskt tar tag i saker och ting. För min del innebar det ett besök på Stoff och Stil, en stor textilaffär, där jag i ett slag kunde skaffa mig material för att ta tag i åtminstone tre av de saker jag skjutit upp i evigheter. Jag älskar verkligen Stoff och Stil, varje gång jag går in känner jag för att göra egna kläder, kuddar, gosedjur, förkläden, sängkläder, allt möjligt! Synd att jag inte kan sy... (än!)

En av de där sakerna som stod mellan mig och att få saker gjorde var självhäftande kardborreband. En lysande uppfinning. De har en klisterremsa som gör att man kan sätta dem på nästan vad som helst. Till exempel en vägg.


Så här ser det ur när den sitter på väggen:


Kanske inte så spännande nej. Men föreställ er nu att den sitter i Lillemans rum. Och tänk er att den sitter på väggen precis över hans kuddhörna. Och se nu framför er alla de nallar och gosedjur som ett barn får under årens gång. Just det, ganska många. Små och stora, i alla former, stilar och färger. De har också bott i kuddhörnan, men det är lite synd att de ligger där huller om buller utan att man riktigt har koll på dem. Varför inte sätta dem på display?


Kardborreremsan ser genast lite festligare ut, inte sant? 


Nu börjar det hända saker. En egen remsa till tusenfotingen som min snälla kollega Ingela stickade redan när Lilleman låg i magen.


Och en remsa till nallar och fåglar kanske?


Det kan vara svårt att stanna när man väl kommer igång. Men det löste sig naturligt, vissa gosedjur fäster bättre än andra så att säga. Vissa måste man "gnugga" fast och vissa vill inte fastna alls. Så vi stannade vid tre remsor. Det tar några sekunder att sätta upp en remsa, varför  har jag skjutit på det i två månader? Helt plötsligt ser man vilka gosedjur som faktiskt finns i samlingen, och dessutom gjorde det kuddhörnan lite mer ombonad. Det kommer också dämpa akustiken i rummet, vilket kan behövas i de flesta barnrum tänker jag mig. Som på beställning blev det också en festlig lek att riva ner djuren och sen sätta upp dem igen. Eventuellt hade leken varit ännu festligare om jag också hade fått riva ner och inte bara sätta upp. Men så var tydligen inte reglerna... där ser man. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar