tisdag 5 november 2013

Recept - solrossnittar

Ni kanske minns att jag lånade hem Två systrars söta på biblioteket för ett tag sen? Jag äslar den fortfarande! Av någon outgrundlig anledning har jag inte testat den där chocolate chip cookie i gjutjärnspanna än, men några andra recept har det blivit. Vissa lyckade (kokospannkaka!), vissa mindre lyckade (sesamgodis...). Ett som blev riktigt gott var detta:


Systrarna menar på att de inte går att sluta äta. Det är sant! Så goda!

Du behöver:


Sätt ugnen på 175°. Ta fram dina ingredienser. När det gällde grahamsmjöl så hade jag den här påsen.


Låt oss säga att det är grahamsmjöl. Låt oss säga att det inte är rågmjöl jag hällde över i en plastpåse efter att papperspåsen blivit blöt när jag bakade knäckebröd. Låt oss säga det. 

Rör smör och socker poröst och tillsätt sen sirapen. Blanda ner de torra ingredienserna och rör ihop allt till en deg. Rulla ut degen i längder på ett mjölat bakbord. Lägg på en plåt, strö över extra solrosfrön och platta till. In i ugnen i 15 minuter.


Så här med facit i hand kan jag konstatera att tre längder på en plåt inte var en bra idé.


De flyter ut något. Så att säga. När kakan svalnat lite så kan du snitta den i lagom stora bitar och sen lägga över på galler för att svalna helt.


Inga konstigheter. En sats ger dessutom många kakor, det gillar jag! Effektivt med maximal avkastning på minimal insats. Min typ av bakande! Att de sen är så goda att de verkligen inte går att sluta äta... jag sa ju att de här systrarna är genier!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar