söndag 24 november 2013

Recept - världens godaste lussekatter!

Ni kanske har noterat att jag inte bakat på ett tag. Det kan ju te sig lite märkligt eftersom det annars brukar vara just bakning som är klart dominerande i den här bloggen. Men vet ni, det är inte alls kul att baka när man har en ugn som är totalt opålitlig. Hälften av allt som kommer ut bli dödbakat, ofärdigt, fult och fel. Jag grämer mig speciellt över de sorgliga små banan/chokladmuffinsen, de var jag verkligen sugen på... Men livet är för kort för en idiotisk ugn, så i helgen for hela familjen till det stora svenska möbelvaruhuset för att köpa ny ugn. På en lördag. Helgen innan första advent. Inte så genomtänkt.


Vi kom i alla fall ut helskinnade , med både ugn, micro, 100 värmeljus och en del annat smått och gott. Det är inte illa ska ni veta, sist jag var där så uppstod blodvite! Möjligtvis egenförvållat så jag inte såg mig för utan gick rakt in i en gardinstång som någon (helt rimligt) lagt i en kundvagn men som stack upp lite. Ett skapligt sår på kinden blev det, och kanske några djupa andetag för att inte börja böla mitt i textilavdelningen.

Men nu var det inte det vi skulle tala om. En ny ugn alltså. Hurra! Äntligen! Förbered er på att ett uppdämt bakbegär nu kommer att explodera. Premiären gick av stapeln idag, och det var inte ens svårt att välja vilket bakverk som skulle få äran att vara först in i denna ugn. Lussekatter såklart!

Du behöver:

50 g jäst
175 g smör
5 dl mjölk
1 g saffran ( = två paket)
½ tsk salt
1½ dl socker
1 ägg
1½ l vetemjöl

1 ägg + russin till garnering

225° C (varmluft) 250° C (vanlig) 

Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken till 37° och häll över jästen. Rör tills jästen löst sig. Skär smöret i småbitar och häll ner i bunken. Häll i saffran. Jag älskar färgen av saffran, gör inte ni det med? Så fint!


Börja röra och häll under tiden i salt, socker och ägget. Ta slutligen och häll i allt mjöl utom en dl eller så. Rör ordentligt, om ni inte har en maskin så rekommenderar jag att ni tar degkrokarna till elvispen och kör på riktigt rejält. Degen ska bli blank och smidig, den kommer vara ganska lös, men se till att den inte är alltför kladdig. Pudra över lite mjöl och jäs under duk i 50 minuter ungefär, tills degen nästan dubblat i storlek.

Under tiden kan du ge dig ut på en joggingtur eller powerwalk, det kommer behövas eftersom det är obligatoriskt att smaka en bulle från varje plåt (blir tre plåtar). Sen måste man kanske smaka en extra för att det blev lite olika storlekar också. Och kanske en till lite senare för att se hur de blev när de svalnat ordentligt.

När degen jäst klart tar du upp den och knådar tillsammans med resten av mjölet.


Gör lussekatter, kusar eller vad du nu vill ha för form på dina bullar. degen kan vara liiiite svår, men se till att ha mjölade händer hela tiden så går det fint. Lägg bullarna på en plåt och låt jäsa under duk i ungefär 40 minuter. Ett litet tips kan vara att göra en plåt med ganska små bullar, de tenderar ju annars att bli rätt stora, och har man mycket barn i omlopp kan det kanske passa att minska på storleken. Passar för övrigt vuxna med, går man ner i storlek kan man med fördel gå upp i antal!


Rätt klassiska. En av bullarna fick en helt annan form (tack för hjälpen käre make) men den lämpar sig inte riktigt för en trivsam bakblogg. När bullarna gäst klart så sätter du i russin och penslar dem med ett uppvispat ägg.


In i ugnen i ca fem minuter eller tills de fått rätt färg. Jag körde flera plåtar samtidigt och hade därför på varmluftsfunktionen. Om du inte har varmluft så gräddar du en plåt i taget i mitten av ugnen.


Ja, det är mina pyjamasbyxor ni ser i glaset. Ja, de har mönster med traktorer och cocktailglas. Inga konstigheter. När bullarna ser färdiga ut är det antagligen det med. Ta ut och njut! Såhär söta blev minikatterna:


Det är ju så gott!  Minst en från varje plåt - glöm inte det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar