fredag 15 november 2013

Vill du äta citroner eller mögelsvampar?

Citronsyra kan man se allt som oftast när man handlar. Det kan för all del finnas med i ingredienslistan i en del recept också, framför allt sylt och marmelad. Inget fel i det, citronsyra har en konserverande effekt och sylten håller alltså längre. Men det är skillnad på citronsyra och citronsyra. En sort är gjord på just citroner, den andra är gjord på mögelsvampar. Jag vet vilken jag helst hade använt...

Det finns en hel del människor som menar att de får allergiska besvär av just citronsyra, och att det är mögelallergi som ligger i grunden. Tyvärr finns det inte särskilt vettig forskning på området (vad jag vet), men även om jag inte har några allergibesvär alls så är jag inte särdelestaggad på att dra i mig mögel.

Vill ni läsa mer om framställningen av citronsyra så kan ni läsa på Äkta varas hemsida, men det är ju inte särskilt upplyftande läsning direkt.

När jag blev informerad om detta av min svägerska och hennes väninna så gick jag genast till kryddlådan, tog fram min Santa Maria påse med citronsyra och läste på baksidan för att se om pulvret kom från citroner eller mögelsvampar. Men se, det går inte att utröna!

Och nu ett hett tips: fråga tillverkarna vad det är de producerar. Dra iväg ett mail, det är inte svårt, tar ingen tid och de svarar! Till exempel så här:

Hej
Tack för att du hörde av dig till oss med din fråga.
Citronsyran är framställd genom jäsning/fermentering av glukos eller melass med Aspergillus niger (svart mögel) som bryter ner sockret. Citronsyran filteras i flera omgångar och man får en allt mer koncentrerad citronsyra.

Men det finns flera stammar av Aspergillus niger, de som bildar toxin och de som inte bildar toxin. Det är förbjudet att använda sig av dem som bildar toxin.

Så här svara Livsmedelsverket på deras hemsida bland annat:
”Kan citronsyra vara farligt när den framställts med hjälp av en mögelsvamp?Nej. Att använda mögelsvampar och bakterier vid livsmedelsframställning är inte ovanligt. Exempelvis används särskilda mögelsvampar för att framställa vissa typer av ostar och salamikorvar.
Det är inte tillåtet att använda sådana stammar av Aspergillus niger som producerar toxiner (gifter) för att framställa citronsyra. Det anges i EU-regler, kommissionens förordning (EU) nr 231/2012.”
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/Citronsyra---fragor-och-svar/
Hoppas det var svaret på din fråga.

Lite mer:Enligt ”Äkta vara” : En del personer uppger sig, bland annat på vår sajt, få allergiska reaktioner av tillsatsen citronsyra, vilket skulle kunna ha att göra med finns rester av mögel, mögelsporer eller mögelbiprodukter i tillsatsen. Vi känner dock inte till någon forskning som stödjer detta.
Ivar Nilsson

Vänlig hälsning/ Best Regards

Pia Ströbeck

Så nu vet ni. Avgör själva om ni vill använda det eller inte. Jag kände att jag inte var så sugen på att hälla mögel i min sylt, men det finns ju annat man kan göra.


Ja då, det är tvättmaskinen! Häll en halv påse i tvättmedelsfacket och dra igång ett 90 program. Det håller maskinen fräsch, och ansträngningen tar till och med mindre än 3:46 minuter! Var ärlig nu, när gjorde du rent din tvättmaskin senast? Just det. Dra ner mögelpulvret och kör, så är det inte köpt i onödan i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar