onsdag 11 december 2013

Godaste godiset - peanut butter cups!

Om ni vet med er att ni inte kan behärska er kring sötsaker - sluta läs nu. Vet ni om att ni inte kan stå emot en ljuvlig kombination av choklad och jordnötter - sluta verkligen läsa nu. Här kommer nämligen receptet på syndigt goda peanut butter cups, så goda att jag nästan ångrar att jag gjort dem! De är fulla av allt som är onyttigt, och just därför helt gudomliga...


Receptet kommer från min favoritbok (alla kategorier) Två systrars söta. De kan sina saker de där systrarna.

Du behöver:

100 g mjölkchoklad (går såklart bra med mörk också)
1 dl jordnötssmör (slätt eller crunchy spelar ingen roll, men crunchy ger roligare konsistens)
50 g smör (rumsvarmt)
½ tsk vaniljsocker

Konfektformar, knäckformar eller liknande

Smält chokladen på det sätt du finner bäst. Själv smälte jag i en kastrull på jättelåg värme, men gillar du micro eller vattenbad så satsa för all del på det. Ta fram några söta godisformar. Jag har de här som jag fått av min snälla lillasyster:


Söta va? Har du inga söta formar så går det precis lika bra med vanliga knäckformar. Du kan använda en silikonform för konfektyr också, för de gör sig lika bra utan omslag, nästan bättre! När chokladen smält så tar du fram en pensel.


En vanlig pensel, som den till höger, är för stor. En mindre pensel, som sminkborsten till vänster, är lagom. Det behöver inte vara smink, vanlig målarpensel går bra det med. Pensla insidan av formarna med choklad.


Ställ in i kylen och låt stelna. Mixa under tiden ihop övriga ingredienser till en smet, gärna i en Kitchen Aid, matberedare eller med elvisp. Smaka på den och sucka av hänsförelse. När chokladen stelnat i formarna så fyller du dem med jordnötssmeten.


Kan. Inte. Sluta. Smaka. Ställ in i kylen ett tag till, kanske till och med över natten. Sen kan du välja om du vill behålla dem i formarna eller ha dem au natural.


Blir rätt fint utan med! Om ni använt vanligt knäckpapper så tycker jag absolut att ni ska ta bort pappret innan servering! Ett annat tips är att inte göra de här godbitarna för långt innan du behöver dem, de kommer nämligen inte överleva. Och med långt menar jag mer än en dag. Systrarna Eisenman alltså. Genier.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar