tisdag 10 december 2013

Recept - pepparkaksmuffins!

Som ni kanske noterade igår har jag två sockerbagare i köket när jag bakar numera. Det är såklart roligt, men man får vara riktigt snabb med kameran om man ska hinna med i svängarna. Ni kommer snart notera bristen på bilder. Idag skulle vi göra muffins, och efter gårdagens nederlag i receptdiskussionerna (det går inte att diskutera med en femåring) så satte jag hårt mot hårt och vann! Pepparkaksmuffins!


Receptet kommer från Mildaboken jag beställde gratis häromsistens, men en ganska markant skillnad. Jag använder inte margarin. Smör ska det vara!

Du behöver:

100 g smör
2,5 dl farinsocker
2 ägg
1,5 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
1 msk pepparkakskrydda
1 tsk bikarbonat

175°C

I boken finns också receptet till en cheesekaketopping med lingon, och det låter supergott, men när vi väl kom så långt var all energi slut och vi var tvungna att äta några muffins för att ens orka fundera på att göra topping. Och då var det för sent så att säga. De som blev kvar förs vi in, så det är möjligt att det kommer en uppdatering om hur den där toppingen var vid senare tillfälle.

Vispa smör och socker poröst och tillsätt äggen ett i taget. Rör ner filmjölk. Sikta ner alla torra ingredienser och rör tills du får en jämn smet. Klart! Ta fram dina muffinsformar med julmotiv och klicka i smeten. Jag fick det till sexton muffins, men gör tolv om du vill ha lite större. In i ugnen i 10-15 minuter. Klart igen!


Tja, det var de bilderna jag hade. Notera gärna att de uppenbart är tagna mellan att vi tryckt i oss hälften och fryst in andra hälften. Och då var jag tvungen att fota i smyg. Men jag rekommenderar pepparkaksmuffins i alla fall, tar strax under en halvtimme att göra inkl. baktid och ger 16 "bitar". Helt ok insats och resultat, för de var faktiskt riktigt smarriga!

Vi tar väl den första bilden en gång till då!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar