onsdag 4 december 2013

Julens godaste knäckebröd med fänkål, anis och kummin!

Som ni vet ogillar jag de flesta projekt som tar lång tid. Trettio minuter max är lagom att lägga tycker jag, oavsett projekt. Men det finns ju såklart undantag...

Knäckebröd är ett sådant undantag. Det är mycket godare med hembakat än Wasa, men det kräver en viss insats. Inte för att det är jobbigt att göra själva degen, men det tar ju ett litet tag att kavla och skjutsa plåtar in och ut i ugnen. Men det är det värt! När jag väl tar mig samman och bakar knäckebröd, gärna på en helg, brukar jag därför passa på att använda degen till lite av varje. Denna gången blev det små änglar att ge bort, små cirklar till ostbrickan och så lite större bitar att ha till mackor!


Du behöver:

50 g jäst
5 dl mjölk
1 msk honung
1 tsk hela fänkålsfrön
1 tsk hel anis
1 tsk hel kummin
170 g vetemjöl
170 g rågmjöl
400 g grahamsmjöl
vetemjöl till utbaket

250°C 

Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken så den blir fingervarm och häll över jästen. Rör till jästen löst sig. Häll i honung och salt. Stöt kryddorna i en mortel och häll i dem med.


Blanda allt mjöl i en egen bunke och rör sen ner det i vätskan lite i taget samtidigt som degen knådas. Knåda ordentligt. Låt jäsa under duk i 45 minuter. Sätt på ugnen.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Det kommer gå en del mjöl nu, bara så ni vet. Som jag sa i början så passar jag oftast på att baka lite av varje. Ta fram en fin pepparkaksform och gör precis som vid pepparkaksbaket, kavla tunt, tunt och ta ut figurer.


Många änglar blir det!


De här blir perfekta i julkorgen, eller inslagna i cellofan med ett fint snöre. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, nagga dem med en gaffel och baka i mitten av ugnen i ca fem minuter. De kommer inte vara hårda direkt när de kommer ut, men det är helt i sin ordning. Låt dem svalna på ett galler så kommer de bli precis som de ska.


Låt dem gärna ligga över natten. Eller så länge du nu kan leva med att ha dem på köksbänken. Att nagga med gaffel i all ära, men för resten av baket använde jag kruskaveln istället.


Mycket snabbare och finare, men har du ingen går gaffel bra. Förutom änglar bakades det små rundlar (också med hjälp av en pepparkaksform) och lite större "runda" bröd att ha till frukost eller mat.


Ett hett tips är att gå över hela degen med kruskaveln först och ta ut formerna sen så åker de inte runt, eller fastnar på kavlen. Tja, sen är det bara att köra plåtar in och ut ur ugnen samtidigt som du kavlar och tar ut former tills du degen är slut. Det blir en del.


Men det krävs bara en deg för att ha knäcke så det räcker ett bra tag framöver! Tror jag i alla fall, har noterat att det försvinner en ängel eller två varje gång maken hämtar något i köket. Märkligt. Verkar finnas ovanligt mycket att hämta också, man kan ju nästan tro att det hänger ihop på något sätt...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar